Leerkrachten

Op deze pagina staat per zoekopdracht uitgelegd hoe je als leerkracht te werk moet gaan. Je vindt hier de methodiek, een link naar de oplossingen en een korte uitleg die je eenvoudig op weg helpt. 

Het finalespel kan enkel gespeeld worden op 21 maart 2016. Je kan je alvast inschrijven. Deelname aan Speurneus is volledig gratis. Aan de inschrijving wordt meteen een klasprofiel gekoppeld. Dat klasprofiel kan je later nog aanpassen door in te loggen met je mailadres en het paswoord dat je ingaf bij de inschrijving. Na 21 maart zal je hier de resultaten per leerling kunnen bekijken. De puntentelling en regels die in de finale gelden, worden uitgelegd in het reglement

De inhoud die de leerlingen verwerken door de zoekopdrachten en de finale te doen, staat overzichtelijk vervat in lesfiches voor leerkrachten. Er worden drie thema's behandeld: de geschiedenis, de landen en verwezenlijkingen van de EU. Bij de zoekopdrachten zal je zien dat er per thema twee opdrachten zijn die je kan doen. In de finale zullen de leerlingen per thema 10 vragen voorgeschoteld krijgen. 

Is er iets niet duidelijk of zit je met vragen? Neem dan een kijkje bij FAQ. Blijf je met vragen zitten, dan kan je altijd een mailtje sturen naar info@speurneus-webquest.be.

Geschiedenisquiz

Thema: geschiedenis

De geschiedenisquiz bestaat uit 10 vragen die jij als leerkracht op een scherm toont vooraan in de klas. De leerlingen gebruiken een pc, tablet of smarphone als antwoordbakje. Afhankelijk van hoeveel smartphones, tablets en pc's je ter beschikking hebt, laat je de leerlingen individueel of in groepjes spelen. Zowel jij als leerkracht, als de leerlingen hebben een internetverbinding nodig om de quiz te kunnen doen. Om de quiz te starten, volg je deze stappen:

  • Klik op deze link om naar de quiz te gaan.
  • Klik op 'play', en daarna 'start now' om de quiz te starten.
  • Laat de leerlingen met hun toestellen naar kahoot.it surfen. Dat kunnen ze doen door www.kahoot.it in te geven, of door op de rode pijl te klikken bij de zoekopdracht.
  • Laat de leerlingen de code (PIN) ingeven die vooraan op jouw scherm wordt getoond.
  • Je zal hun namen zien verschijnen op jouw (grote) scherm. Als je alle namen ziet, kan je op 'start' klikken en verschijnt de eerste vraag.

Tip: Per vraag krijgen de leerlingen een vast bepaalde tijd, maar tussen de vragen kan je zelf even pauzeren en de tussenstand bekijken.

Memory

Thema: geschiedenis

Speel een memoryspel over historisch belangrijke momenten uit de geschiedenis van de Europese Unie. Het memoryspel kan je zowel klassikaal, in groepjes als individueel spelen.
Hoe speel je het spel? 

  • De leerlingen klikken op de rode pijl bij de zoekopdracht en komen terecht op een pagina met het memoryspel. 
  • Ze spelen de memory! De opdracht is om de juiste afbeelding te linken met het juiste woord. Als ze een juiste 'match' hebben, verschijnt er een korte uitleg.

EU op de kaart gezet

Thema: landen

De Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken ontwikkelde recent het educatieve spel 'EU op de kaart gezet'.  
Het spel is opgebouwd uit verschillende onderdelen:

  • De EU stap voor stap: dit is een kort introductiefilmpje dat de uitbreiding van de Europese Unie toont . (wie wil kan dit eventueel overslaan)
  • Ontdek de EU: Je klikt op een land en krijgt de uitleg bij. De naam van het land, vlag, afbeelding en eventueel hoofdstad zijn het interessantste om te weten voor de leerlingen.
  • Train jezelf: dit is het meest interessante onderdeel. Je kan kiezen tussen 5 spelletjes. De eerste twee spelletjes zijn ideaal voor leerlingen van het 5e en 6e leerjaar. In het ene spel moeten ze het juiste land aanduiden op de kaart, in het andere moeten ze de juiste naam intypen.

Opmerking: naast de 28 lidstaten van de EU, staan ook de vijf kandidaat-lidstaten erbij. Voor Speurneuzen is het al heel goed als ze de 28 lidstaten kennen.


 

Ontdek Europese talen

Thema: landen

De leerlingen ontdekken enkele Europese talen aan de hand van 6 personages. De zes personages vinden ze zelf in een prezi-presentatie. Elk personage zal kort iets vertellen. Daarna volgen enkele vragen (ook in de presentatie). De antwoorden kunnen ze noteren op het antwoordblad of op een wit blad papier. De leerlingen kunnen zelf de prezi-presentatie vinden achter de rode pijl, en het antwoordblad achter de blauwe pijl. 

Het is handig als je op voorhand de antwoordbladen afdrukt. Op het einde van de opdracht worden de oplossingen overlopen. De leerlingen kunnen hun antwoorden zelf nakijken, of dat door de leerkracht laten doen. De oplossing vind je hier in bijlage.

Tip: start de laptops en/of tablets op voorhand op en zet ze klaar op de prezi-presentatie. De prezi-presentatie heeft soms wat tijd nodig om te laden. Zo kan je tijd besparen.

 

De wereld zonder de EU

Thema: verwezenlijkingen

Deze zoekopdracht toont het verschil aan tussen een wereld met of zonder de EU. De wereld zonder de EU staat op een afbeelding achter de blauwe pijl. De wereld met de EU komt tevoorschijn via de app achter de rode pijl.

Open de afbeelding 'de wereld zonder de EU' achter de blauwe pijl. Zet deze afbeelding open op enkele pc's, of toon het op groot scherm, of druk de afbeelding enkele keren af. De bedoeling is dat de leerlingen de afbeelding in beeld kunnen brengen met hun tablets en smartphones (alsof ze er een foto van zouden willen maken). 

Je kan deze zoekopdracht enkel doen als je tablets (of ipads) of smartphones ter beschikking hebt. De app (Aurasma), die bij de zoekopdracht achter de rode pijl zit, werkt enkel op deze toestellen. Als die link niet werkt, kan je deze handleiding gebruiken.

Er zullen 8 afbeeldingen verschijnen op de plaatsen waar een verschil zit met een wereld met en zonder de EU. Door op de afbeeldingen te klikken, komen de leerlingen terecht bij een vraag. De leerlingen krijgen zelf het correcte antwoord te zien nadat ze hebben geantwoord. 

Europa is overal

Thema: verwezenlijkingen

Deze zoekopdracht toont kinderen op een speelse manier dat ‘Europa’ niet meer weg te denken is uit ons dagelijks leven. Aan de hand van een prezi-presenatie mogen de leerlingen rondneuzen in het huis van de familie Spiessens en met hen op vakantie vertrekken! Via 12 vragen ontdekken ze dat ‘Europa’ geen ver-van-mijn-bed-show is en komen ze in aanraking met concrete realisaties van de Europese Unie. De prezi-presentatie zit achter de rode pijl. Het antwoordblad kunnen de leerlingen vinden achter de blauwe pijl. De oplossing vind je hier in bijlage.

Het is handig als je op voorhand de antwoordbladen afdrukt voor de leerlingen. De leerlingen weten dat ze de juiste antwoorden hebben gegeven als ze op het einde het raadseltje kunnen oplossen. De oplossing vind je hier in bijlage.

Tip: start de laptops en/of tablets op voorhand op en zet ze klaar op de prezi-presentatie. Deze prezi-presentatie heeft tijd nodig om te laden. Zo kan je tijd besparen.

speurneus by ryckevelde 2017 COPYRIGHT